Activele: ce sunt si cum pot genera beneficii pentru o companie

Toate bunurile, fie ele materiale, fie nemateriale, reprezinta activele unei companii, iar scopul lor este de a genera beneficii viitoare. Pentru a intelege mai bine modul in care acestea pot genera beneficii intr-o companie, orice antreprenor trebuie sa cunoasca si sa inteleaga definitia acestora si clasificarea lor pe categorii.

Ce sunt activele

Activele sunt rezultate ale unor evenimente trecute care genereaza beneficii economice pentru o companie. Intrarile sau cresterile de active reprezinta un venit, adica o crestere a beneficiilor economice inregistrate, iar iesirile sau scaderile valorilor activelor reprezinta cheltuieli pentru o companie, adica o diminuare a beneficiilor economice inregistrate intr-o perioada contabila.

Acestea se reflecta in bilant si pe baza lor se poate evalua pozitia financiara a unei companii.

Activele au 3 proprietati importante:

  • Au posibilitatea de a fi transformate in numerar, in functie de tipul lor
  • Au valoare economica, ele putand fi schimbate sau vandute
  • Pot fi utilizate in scopul de a genera beneficii economice pentru companie

Clasificarea activelor

In functie de lichiditatea lor, activele se impart in doua mari categorii:

  • Active circulante precum stocurile, creantele, casa, investitiile pe termen scurt si conturile la banci. Aceste active sunt cele mai lichide, astfel ca in termen de un an de la data bilantului, ele pot fi transformate in numerar. Este foarte important pentru o companie sa pastreze active care pot fi convertite in numerar intr-un termen scurt deoarece in perioadele dificile din punct de vedere financiar, acestea pot fi de un real ajutor.
  • Active imobilizate, care includ imobilizarile corporale, necorporale si financiare. Scopul acestora este de a fi utilizate in procesul de productie al unei companii si servesc o perioada indelungata (mai mare de un an) activitatilor companiei. 

In functie de existenta fizica, activele pot fi:

  • Active corporale precum terenul, cladirea, masinile, birotica sau inventarul.
  • Active necorporale care nu au o existenta fizica, precum drepturile de autor, licentele, marcile sau brevetele.

In functie de scopul si utilizarea lor in companie, activele se impart in:

  • Active operationale, care sunt utilizate in activitatea de exploatare si genereaza venituri din activitatile de baza ale companiei. Acestea sunt: stocuri, cladiri, masini, echipament de lucru, etc.
  • Active neoperationale, care nu sunt utilizate in activitatile de baza ale companiei, dar care pot si ele la randul lor sa genereze venituri. Exemple de active neoperationale: investiile pe termen scurt, veniturile din dobanzi, terenuri sau cladiri care pot fi inchiriate.

Cele mai citite articole

Categorisirea activelor in active operationale si neoperationale este foarte importanta pentru o companie, deoarece in functie de acestea se poate determina procentul din veniturile totale ale companiei care provine din activitatile sale de baza.

Cum pot activele sa genereze beneficii

Fiind resure existente in cadrul unei companii, activele, indiferent de categoria in care se incadreaza, pot genera beneficii viitoare sub forma de numerar sau prin reducerea iesirilor de numerar.

De exemplu, facand referire la activele neoperationale, este important de stiut ca acestea pot sa genereze venituri viitoare din dobanzi. Acestea pot sa fie investitii in actiuni care ofera ca beneficiu cresterea capitalului sau dividende sau investitii in titluri de stat care ofera o dobanda.

Stocurile reprezinta de asemenea active care genereaza beneficii viitoare deoarce acestea sunt elemente fizice utilizate de catre companie pentru derularea operatiunilor de activitate. Acestea pot sa fie materii prime, materiale consumabile, marfuri, produse finite, iar valoarea neta a acestora reprezinta capacitatea companiei de a genera venituri. De asemenea, in functie de valoarea neta a acestora se poate evalua capacitatea unei companii de transforma stocurile in numerar pentru a genera lichiditati.

Totodata, masinile folosite de catre angajati in interes de serviciu reprezinta si ele active care pot genera beneficii viitoare, deoarece intalnirile in interes de serviciu pot duce la incheierea de diferite contracte de vanzare produse/ servicii, contracte care vor creste venitul companiei.

Toate bunurile materiale si nemateriale ale unei companii reprezinta activele sale totale si reprezinta un mijloc de generare a veniturilor intr-o companie. Evaluarea acestora reprezinta baza estimarii riscurilor unui plan de afaceri, iar valoarea neta a acestora reprezinta valoarea pe care un investitor ar primi-o in situatia unei lichidari.

Sursa foto: freepik

Cele mai citite articole