cele mai bune filme romanesti

Top 10 cele mai bune filme romanesti

Filmul “Reconstituirea” (1968)

Unul dintre filmele care au reusit sa puna cinema-ul romanesc pe harta internationala este “Reconstituirea”, regizat de Lucian Pintilie. Acest film este considerat de critici ca fiind unul dintre cele mai bune filme romanesti din toate timpurile. Povestea filmului se concentreaza pe reconstituirea unei batai intre doi tineri, care are loc la cererea autoritatilor. Filmul serveste ca o critica subtila la adresa sistemului comunist, explorand teme precum autoritatea si conformitatea.

"Reconstituirea" a fost recunoscut la nivel international si a avut un impact semnificativ asupra felului in care filmele romanesti au fost percepute in afara granitelor tarii. Criticul de film Andrei Gorzo afirma ca acest film "a deschis drumul pentru un nou val de regizori care au avut curajul sa abordeze teme controversate". In ciuda faptului ca a fost realizat in anii 60, filmul ramane relevant si astazi pentru mesajul sau puternic si claritatea sa artistica.

“Reconstituirea” este un film care nu doar ca reconstituie un eveniment, ci si reconstituie o societate, prin portretizarea mecanismelor de putere si a celor care le executa. Filmul a fost cenzurat imediat dupa lansare si nu a fost vizionat publicului larg in Romania pana in 1990. Cu toate acestea, a reusit sa devina un film de referinta, fiind vazut ca o metafora a regimului comunist.

Filmul “4 luni, 3 saptamani si 2 zile” (2007)

Un alt film care a captat atentia publicului international este “4 luni, 3 saptamani si 2 zile”, regizat de Cristian Mungiu. Acesta a castigat Palme d’Or la Festivalul de Film de la Cannes in 2007, fiind primul film romanesc care a obtinut acest prestigios premiu. Filmul abordeaza tema avortului ilegal in Romania comunista, o problema sensibila si controversata.

Povestea urmareste doua studente care incearca sa obtina un avort ilegal pentru una dintre ele. Modul realist in care este prezentata povestea, impreuna cu atentia la detalii si intensitatea emotionala, au transformat acest film intr-un clasic modern. Criticii au laudat filmul pentru realismul sau brutal si pentru modul in care a reusit sa portretizeze dificultatile vietii in regimul comunist.

Specialistul in cinema, Irina Nistor, afirma ca “4 luni, 3 saptamani si 2 zile” este "un film care nu lasa pe nimeni indiferent, un testament al unui trecut nu foarte indepartat". Filmul a fost nu doar un succes la nivel de critica, ci si un succes comercial, demonstrand ca filmele romanesti pot captiva publicul international.

Succesul filmului a deschis drumul pentru alti regizori romani, contribuind la cresterea vizibilitatii cinematografiei romanesti pe scena mondiala.

Filmul “Moartea domnului Lazarescu” (2005)

“Moartea domnului Lazarescu”, regizat de Cristi Puiu, este un alt film romanesc care a avut un impact semnificativ la nivel international. Filmul a castigat premiul Un Certain Regard la Festivalul de Film de la Cannes in 2005 si este considerat unul dintre cele mai bune filme ale Noului Val Romanesc.

Povestea filmului urmareste calatoria unui batran care este plimbat de la un spital la altul in incercarea de a i se pune un diagnostic. Filmul este o critica la adresa sistemului de sanatate din Romania si exploreaza teme precum nepasarea si birocratia. Realismul cu care este prezentata povestea, impreuna cu umorul negru, au transformat filmul intr-un clasic al cinematografiei romanesti.

Criticul de film Mihai Chirilov considera ca “Moartea domnului Lazarescu” este "un film care te face sa privesti in adancul sufletului tau si sa te intrebi cat de mult valoreaza, de fapt, o viata umana". Filmul a fost apreciat atat de critici, cat si de public, si a fost inclus pe lista celor mai bune 100 de filme ale deceniului 2000, realizata de revista Time.

Succesul filmului a consolidat pozitia Noului Val Romanesc pe scena internationala, demonstrand ca filmele romanesti pot aborda subiecte complexe si dificile intr-un mod inedit.

Filmul “A fost sau n-a fost?” (2006)

“A fost sau n-a fost?”, regizat de Corneliu Porumboiu, exploreaza tema revolutiei din 1989 si modul in care a fost perceputa in orasele de provincie din Romania. Filmul a castigat premiul Camera d’Or la Festivalul de Film de la Cannes in 2006 si este considerat unul dintre cele mai bune filme romanesti ale ultimilor ani.

Povestea filmului se centreaza pe un talk-show local care isi propune sa discute daca a avut loc sau nu o revolutie intr-un oras de provincie. Filmul este o satira asupra societatii romanesti post-comuniste si exploreaza teme precum memoria colectiva si manipularea mediatica. Stilul minimalist si umorul subtil au transformat filmul intr-un succes, fiind apreciat atat de critici, cat si de public.

Cele mai citite articole

Porumboiu reuseste sa surprinda esenta perioadei post-decembriste, cu toate contradictiile si incertitudinile sale. Criticul de film Alex Leo Serban considera ca “A fost sau n-a fost?” este "un film care te face sa te gandesti la cum percepem istoria si la cum alegem sa ne amintim evenimentele importante".

Filmul a fost un succes pe plan international, consolidand reputatia lui Porumboiu ca unul dintre cei mai importanti regizori ai Noului Val Romanesc.

Filmul “Poziţia copilului” (2013)

Regizat de Calin Peter Netzer, “Poziţia copilului” a castigat Ursul de Aur la Festivalul de Film de la Berlin in 2013, devenind astfel unul dintre cele mai premiate filme romanesti din ultimii ani. Filmul exploreaza relatia complicata dintre o mama si fiul ei adult, concentrandu-se pe dinamica puterii si pe modul in care dragostea parinteasca poate deveni sufocanta.

Povestea urmareste eforturile disperate ale unei mame de a-si salva fiul de la inchisoare dupa ce acesta provoaca un accident rutier mortal. Filmul exploreaza teme precum coruptia, influenta sociala si responsabilitatea morala, oferind o privire critica asupra societatii romanesti contemporane.

Specialistul in cinema, Dana Duma, afirma ca “Poziţia copilului” este "o oglinda a societatii romanesti de astazi, un film care provoaca si pune intrebari incomode". Filmul a fost apreciat pentru realismul sau si pentru modul in care abordeaza relatiile familiale, fiind considerat un punct de reper in cinematografia romaneasca moderna.

Succesul filmului a demonstrat ca cinema-ul romanesc are capacitatea de a aborda subiecte complexe si relevante, captand atentia publicului international.

Filmul “Bacalaureat” (2016)

Regizat de Cristian Mungiu, “Bacalaureat” este un alt film romanesc care a avut un impact semnificativ la nivel international. Filmul a castigat premiul pentru Cel mai bun regizor la Festivalul de Film de la Cannes in 2016 si este considerat o continuare a explorarii temelor sociale si morale din filmele anterioare ale lui Mungiu.

Povestea filmului urmareste un doctor dintr-un oras mic din Romania care face eforturi disperate pentru a-si asigura viitorul fiicei sale, aflata in pragul bacalaureatului. Filmul exploreaza teme precum coruptia, presiunile sociale si compromisurile morale, oferind o perspectiva critica asupra sistemului educational romanesc.

Cristian Mungiu reuseste sa creeze o poveste intensa si captivanta, care reflecta realitatile complexe ale vietii in Romania contemporana. Criticul de film Jay Weissberg considera ca “Bacalaureat” este "un film profund si tulburator, care te face sa te gandesti la limitele eticii si la pretul pe care suntem dispusi sa-l platim pentru succes".

Filmul a fost apreciat pentru realismul sau si pentru modul in care abordeaza subiecte sensibile, consolidand reputatia lui Mungiu ca unul dintre cei mai importanti regizori ai momentului.

Filmul “California Dreamin’ (nesfarsit)” (2007)

“California Dreamin’ (nesfarsit)”, regizat de Cristian Nemescu, este un alt film romanesc care a reusit sa obtina recunoastere internationala. Filmul a castigat premiul Un Certain Regard la Festivalul de Film de la Cannes in 2007 si este considerat unul dintre cele mai bune filme romanesti ale deceniului.

Povestea filmului se centreaza pe un sat romanesc izolat, unde un tren NATO incarcat cu echipament militar este blocat din cauza birocratiei locale. Filmul exploreaza teme precum birocratia, coruptia si relatiile internationale, oferind o perspectiva critica asupra realitatilor sociale si politice ale Romaniei post-comuniste.

Criticul de film Anca Grigoriu afirma ca “California Dreamin’ (nesfarsit)” este "un film care surprinde esenta Romaniei moderne, cu toate contradictiile si absurditatile sale". Stilul inedit si umorul inteligent au transformat filmul intr-un succes, fiind apreciat atat de critici, cat si de public.

Succesul filmului a demonstrat ca cinema-ul romanesc are capacitatea de a aborda subiecte complexe si relevante, captand atentia publicului international.

Cele mai citite articole