Învățarea unei limbi străine se află printre primele 3 aspirații în viață ale angajaților, arată un studiu efectuat de Preply Business asupra 2.500 de respondenți, situându-se înaintea înaintea îndeplinirii visurilor și pasiunilor proprii sau a dezvoltării personale. Astfel, limbile străine nu mai reprezintă doar ceva „bine de știut”, ci o necesitate, fiind corelate, cu oportunități de carieră mai bune, abilități de comunicare îmbunătățite și perspective lărgite.
Potrivit aceluiași studiu, 53% dintre cei întrebați au declarat că principalul beneficiu este comunicarea externă cu clienții, iar 73% folosesc frecvent o limbă străină în activitatea lor zilnică. 65% dintre participanți ar cere angajatorului oportunități de dezvoltare profesională și învățare a limbilor ca beneficii nemonetare. 94% se așteaptă să primească sprijin sau recunoaștere din partea acestuia în ceea ce privește dezvoltarea abilităților lingvistice.
Ce cred profesioniștii din domeniul muncii despre dobândirea abilităților lingvistice?
Abilitatea de a comunica împreună cu partenerii de afaceri din străinătate și colegii internaționali este foarte apreciată astăzi în contextul domeniului muncii. Prin urmare, nu ar trebui să surprindă faptul că învățarea unei limbi străine se află printre primele 3 aspirații în viață pentru 30% dintre participanții la sondaj
Chiar mai mult decât călătoriile și descoperirea unor culturi diferite sau mai mult timp dedicat hobby-urilor, deprinderea unei noi limbi este o prioritate pentru angajații din întreaga lume, în special pentru millennials (cei născuți între 1981 și 1996).
În cele din urmă, dezvoltarea abilităților profesionale prin studiu a fost semnificativ mai importantă decât recunoașterea contribuțiilor aduse, începerea propriei afaceri, conducerea unei echipe sau chiar promovarea.
Care ar putea fi motivul din spatele unor astfel de aspirații? Ei bine, conform sondajului, 73% dintre cei care învață limbi străine în mediul corporatist chiar le folosesc în munca de zi cu zi. Mai mult, au asociat pregătirea lingvistică cu o capacitate mai bună de a dialoga cu partenerii și clienții internaționali. Același grup a considerat, de asemenea, că vor putea participa la prezentări și întâlniri mai importante.
Pe lângă avantajele interacțiunii cu clienții, cei care au răspuns la sondaj au apreciat și importanța limbilor străine când vine vorba de networking și 48% au afirmat că învățarea limbilor străine i-a ajutat din punct de vedere profesional, permițându-le să stabilească legături cu persoane cu care altfel nu ar fi reușit.
Și mai mult, 38% au declarat că abilitățile lingvistice le-au permis să-și promoveze serviciile clienților din alte țări. Putem interpreta aceste rezultate în sensul că oportunitățile de conexiune profesională derivate din pregătirea lingvistică reprezintă o motivație mult mai mare pentru angajați decât orice confort material pe care angajatorii îl pot oferi.
Care sunt cele mai importante realizări pe care studenții doresc să le obțină prin pregătirea lingvistică?
Principalele concluzii: comunicarea cu clienții internaționali este principalul beneficiu al învățării limbilor străine pentru 53% dintre cei chestionați.
Sondajul i-a întrebat pe participanți: „Dacă ai putea vorbi mai multe limbi la locul de muncă, ce realizări crezi că ai putea obține?” Din 5 beneficii profesionale dintre care cei intervievați puteau să aleagă, cea mai importantă realizare pe care o consideră posibilă prin studierea limbilor este îmbunătățirea comunicării cu clienții internaționali. Un prim pas ar putea fi engleza pentru începători.
Principalele beneficii ale învățării unei limbi străine
Pe lângă un dialog mai bun cu clienții din întreaga lume, 41% dintre cei chestionați au raportat că abilitatea de a vorbi mai multe limbi la locul de muncă le-ar permite să participe la conversații mai importante.
Aproximativ o treime au considerat că învățarea limbilor îi poate ajuta să se integreze mai bine în mediul de muncă și să faciliteze participarea la întâlniri mai importante. Astfel, pregătirea lingvistică pentru companii oferă avantajul dublu al creșterii productivității și al oportunităților de networking.
În mod interesant, aproximativ o treime dintre cei care au participat la sondaj au fost de acord că dobândirea unei limbi noi i-ar putea ajuta să fie recunoscuți și recompensați, inclusiv să obțină o promovare sau o majorare salarială, sau să-și extindă afacerile către un nou segment de piață
Așa s-ar putea explica de ce învățarea unei limbi străine a fost clasată ca fiind un obiectiv mai important decât aceste realizări. Pentru grupul sondat, învățarea limbilor este cheia pentru obținerea altor succese importante. Prin urmare, pregătirea lingvistică reprezintă o prioritate.
Principalele provocări când nu știi o limbă străină
Principalul motiv de îngrijorare al angajaților care nu cunosc o limbă străină este teama de a greși și de a crea neînțelegeri. Această preocupare este justificată, deoarece comunicarea clară la locul de muncă este esențială.
Eficiența este de asemenea foarte importantă, însă peste o treime dintre participanți au declarat că se simt dependenți de alții pentru a comunica atunci când le lipsesc abilitățile lingvistice necesare. Dincolo de aspectul practic, lipsa cunoștințelor lingvistice poate avea ramificații emoționale importante, generând frustrare, izolare și chiar excludere. Angajații care nu iau parte la discuții din cauza barierei lingvistice se simt mai puțin motivați și consideră că au șanse mai mici de reușită.
Ce percepție au studenții despre companiile care investesc în pregătire lingvistică?
Principalele concluzii: pentru 65% din participanți, învățarea limbilor străine reprezintă cel mai dorit beneficiu non-financiar. Conform sondajului Preply, aceștia ar cere angajatorului lor oportunități de dezvoltare profesională și programe de învățare a limbilor ca beneficiu nemonetar.
Mai exact, printre numeroasele beneficii frecvent oferite angajaților salariați, cum ar fi facilitățile locului de muncă și mâncarea gratuită, învățarea limbilor străine s-a clasat pe o poziție superioară. Dintr-o lungă listă de opțiuni, dezvoltarea profesională prin programe de învățare a limbilor a depășit cu mult reducerile pentru angajați la produse și servicii, spațiu de muncă plăcut și îmbunătățirea mediului de birou, cu mai mult de 18%.
Angajații se așteaptă ca angajatorii să îi sprijine în învățarea limbilor străine
Am aflat că învățarea limbilor este un beneficiu nemonetar foarte căutat, având în vedere că majoritatea covârșitoare a participanților (94%) au declarat că se așteaptă să primească sprijin sau recunoaștere din partea angajatorului în dezvoltarea competențelor lingvistice. Atunci când li s-a cerut să-și exprime așteptările în timpul implementării programelor de pregătire lingvistică în companii, jumătate dintre studenți au fost de acord că se așteaptă ca angajatorul să îi încurajeze și să îi susțină. Astfel, angajații care beneficiază de pregătire lingvistică din partea companiilor la care activează pot avea percepții mai pozitive despre valorile și cultura companiei lor.
Considerații de final
Studiile se concentrează adesea pe beneficiile cognitive și socio-emoționale legitime ale învățării limbilor. Cu toate acestea, principalul beneficiu pe care participanții la sondaj l-au identificat a fost, în cele din urmă, unul de natură externă: pregătirea lingvistică este văzută ca o rampă de acces spre potențiali consumatori și clienți și ca o condiție premergătoare formării unor relații puternice cu aceștia.
Ce face diferența? Susținerea pe tot parcursul procesului, atât din partea companiei, cât și a programului de pregătire lingvistică, întrucât 90% dintre participanți au fost de acord că propriul succes în învățare depinde de mentorii lor.
Vestea bună este că peste jumătate dintre cursanții chestionați au declarat că au găsit potrivirea perfectă între student și profesor. Sondajul nostru a evidențiat legătura dintre învățarea unei limbi străine și succesul profesional. Cu o rată de satisfacție atât de ridicată, nu este de mirare că forța de muncă din ziua de azi este mai dispusă ca niciodată să urmeze cursuri de limbi străine.
Notă despre metodologie
Acest studiu a fost realizat ca un sondaj online cu caracter cantitativ. Preply a colectat peste 2.500 de răspunsuri de la profesioniști care învață limbi străine din întreaga lume, inclusiv din Statele Unite, Brazilia, Germania, Spania, Italia și Polonia. 51% dintre cei care au răspuns la întrebări s-au identificat ca fiind de sex masculin, în timp ce 49% s-au identificat ca fiind de sex feminin. 27% dintre participanți au fost din Generația Z (‘97-2012), 38% au fost Millennials, iar 35% au fost din Generația X (‘65-’80).